Maandag 14 mei
Verblijf in Katmandu

Katmandu
We starten vandaag met de sightseeing van de beroemdste tempels van Kathmandu.
Vanuit Thamel (of te wel het bruisende centrum) zullen de diverse stoepa’s bezoeken.

Baudhanath ( Bodnath):

De Baudhanath is een stoepa die aan de andere kant ,ten noordoosten, van Kathmandu ligt.
Dit is wel een kilometer of acht van Thamel vandaan, maar voor een paar euro nemen we een taxi of brengt een busje ons naar deze bijzondere plaats.
De Baudhanath stoepa is een van de grootste en meest vereerde stoepa’s in de wereld . De stoepa  torent ver boven de lage huisjes uit en domineert de skyline. Met ingang van 1979 behoort de Baudhanath tot het Unesco werelderfgoed en is  het samen met de Swayambhunath een van de populairste toeristische plaatsen in Kathmandu. Met name rond het middaguur kunnen we veel traditioneel geklede Tibetaanse Boeddhisten om de stoepa zien lopen, met de klok mee. In hun handen dragen ze gebedsmolens van allerlei formaten en onderwijl murmelen ze hun gebed. Bijzonder is dat we deze stoepa zelf kunnen beklimmen. Om de stoepa zijn diverse kloosters en tempels die we ook zullen bezoeken. Na het bezoek of na de beklimming zullen we zeker een van de horeca gelegenheden aandoen om uit te rusten en om de sfeer te proeven.

Pashupatinath :

Vanaf Baudhanath  lopen we in een half uurtje naar de heilige plaats Pashupatinath, waar de rivier Bagmati stroomt en waar de belangrijkste Shiva tempel van Nepal staat. Pashupatinath is een andere naam voor de god Shiva. De Bagmati mondt uit in de rivier de Ganges in noord- India, de heiligste riviervoor de Hindoes. De niet-Hindoes mogen deze tempel niet betreden, maar aan de overkant van de rivier heb je een goed uitzicht over de tempelrituelen die men uitvoert.
Langs de rivier zijn plekken aangelegd waar de crematies van overleden Hindoes plaatsvinden, de zogenaamde “ghats” (letterlijk trappen). Elke kaste heeft zijn eigen plaats en op stapels hout zie je in doeken gewikkelde lichamen liggen. De familieleden (alleen de mannen) krijgen bij het uitvoeren van de bijzondere rituelen hulp van een priester en een kasteloze. De kasteloze zorgt  ondermeer voor de levering van het hout en het opruimen van de verbrande resten.  Alle rituelen en verbrandingen zullen ons onwerkelijk aandoen echter is bijzonder om  mee te maken. Alles uiteraard met respect voor de overledene en nabestaanden.

Swayambhunath :

Op loopafstand van Thamel, op een heuvel in het westen van Kathmandu , ligt Swayambhunath. Dit is een eeuwenoud Boeddhistisch heiligdom in het midden van de Kathmandu vallei. Na een paar honderd  treden te beklimmen, omringd door verkopers en nieuwsgierige resusaapjes, staan we op de heuvel voor het complex. Het hoofdgebouw is de enorme stoepa,een halve bol bekroond met een rijk bewerkte en met gebedsvlaggen versierde kegel. Stoepa’s zijn volgens de overlevering bewaarplaatsen van overblijfselen van Boeddha. De Swayambhunath-stoepa is omringd door “chortens “ ( kleine stoepa’s ), tempeltjes en kloosters. Wij zullen daarbinnen een kijkje nemen als de Tibetaans Boeddhistische monniken een mantra zingen onder begeleiding van trommels en enorme trompetten.  Vanaf het terrein om de stoepa hebben we een geweldig uitzicht over de stad met, bij het zeldzame heldere weer, op de achtergrond de witte toppen van de Himalaya.

Een mantra is een spreuk die vele malen herhaald kan worden en waarvan uit modern onderzoek blijkt dat dit ook bepaalde positieve effecten heeft op het lichaam, de emoties en de geest. Iedere mantra heeft een specifieke betekenis. De oorsprong van mantra's ligt duizenden jaren achter ons. Binnen het Hindoeïsme en Boeddhisme spelen mantra's een grote rol. Maar slechts langzaam beginnen we in het westen de waarde van mantra zingen voor onze gezondheid in te zien. Hoogstwaarschijnlijk berust de heilzame werking van mantra herhalen en zingen op een combinatie van verschillende factoren: langzame ademhaling, ritmisch en dieper ademen, herhaling van klanken, de lege geest die tijdens het zingen ontstaat en de ritmische bewegingen die bij zingen vaak ontstaan.”